söndag, juli 12, 2009

Oväntat besök

Just när jag satt kanelbullsdegen på jäsning ringer telefonen.
"Vi kommer om en timme ungefär" säger svärföräldrarna i andra änden.

Ibland är det trevligt att få besök. Ibland inte.
Det är inte trevligt att få besök när besöket ägnar sig åt att plocka ogräs istället för att komma och dricka kaffe. Det är inte trevligt att ha besök när besöket talar om allt man inte har gjort. "Har ni inte klippt häcken? Vad säger grannen om det?" (Hittills har han inte sagt något, varför skulle han göra det?) "Syrenen ska väl klippas?" (Jo, men klipper vi den nu blommar den inte nästa år. Vi väntar med att klippa till nästa vår.) "Vad långt gräset är." (Ja, men grönt.) "Vad är det för en vissen stör?" (Det är en pinne som humlet ska klättra på men det har humlet inte fattat än.) "Är det körsbär? Men det är ju inga bär." (Nej, det är för att det är ett prydnadskörsbär, det blir inga bär.)

Den stora skillnaden är väl att vi prioriterar lite olika, mina svärföräldrar och vi. Vi ägnar inte 14 timmar om dygnet i trädgården från tidig vår till sen höst. Jag prioriterar att fixa till inomhus. Jag tycker att det finns viktigare saker att göra under sin semester än rensa ogräs. Blogga till exempel. Och njuta av sommaren. Läsa. Sova ut. Och göra färdigt sovrummet... Det gör mig faktiskt ingenting att det är ogräs i gångarna. Jag tänker inte ha dåligt samvete för att häcken inte är klippt. Eller att gräset är långt. Vi tar det när vi känner för det. Soliga kvällar, när grannens barn precis har gått och lagt sig.

Dagens dammsugning och röjning inomhus gjorde vi helt i onödan...

Inga kommentarer: