onsdag, april 29, 2009

Superkraft

Vilken superkraft skulle du vilja ha? frågade min syster H igår när vi talades vid.
Det är inte så lätt att välja.
  • Flyga känns lite fjuttigt.
  • Resa i tiden är lite skrämmande. Tänk om framtiden inte ser ut som man vill... Men att resa i rummet hade jag inte haft något emot. Kunna teleportera sig när man kände för en fika med någon som är långt borta. Eller hem till sängen när timman blivit sen.
  • Kunna förstå och behärska alla språk hade ju varit praktiskt. Det var H:s favvosuperkraft.
  • Höra extra bra hade jag just för tillfället inte velat kunna, snarare tvärt om. Jag hade gjort nästan vad som helst för att få lite selektiv hörsel, i alla fall på jobbet.
  • Se genom väggar hade kanske varit roligt ett tag men jag vet inte om man skulle vilja det. Bara det att man måste komma ihåg att titta åt ett annat håll när man går förbi en toalett, särskilt om man är så sipp och pryd som jag.
  • Höra andras tankar är jag inte säker på att jag vill...
  • Komma ihåg allt jag läser hade varit väldigt bra men kanske lite jobbigt i längden. Det är ju så mycket man läser varje dag, tänk bara att komma ihåg varenda innehållsförteckning man snabbläste på ICA.
Kanske hade det ultimata ändå varit att vara som Peter i Heros, absorbera alla andras egenskaper och bli superhero.

En (1) superkraft hade kanske gjort att man blev lite modigare i vissa lägen, att man vågade rädda världen. Eller i alla fall gjorde ett rejält försök att göra den bättre.

Inga kommentarer: