måndag, april 06, 2009

Märkliga glasögon

Hon vill inte se ett skvatt och minst av allt sin katt
hon lade sina glasögon i gräset där hon satt -
och där försvann de i en blink, helt plötsligt kom de bort!
Istället låg där nya av en mycket märklig sort.
Katten sov så fet och from
med tassen under kinden
ängen var fullkomligt tom
där viskade blott vinden...

Då! Genom sina nya glas såg hon en hisklig syn
den gamla katten blev enorm, den växte upp i skyn
och fräsande den stack iväg på egna äventyr
med tänder som en tiger och med ögon som en fyr!
Ur: Den farliga resan av Tove Jansson
Riktigt så hiskliga var inte de glasögon jag verkade ha fått på mig idag. De är förvillande lika mina vanliga men jag tyckte att folk såg magrare ut. Tyvärr slutade de vara märkliga när jag såg min egen spegelbild. Då blev det plötsligt tvärt om. Lite som att gå och titta i speglarna i lustiga huset.

2 kommentarer:

ann-charlotte sa...

och hur slutade historien? Var det fel glasögon eller kan det vara så att man omgivningen gått ner i vikt??Hoppas, hoppas...

Lina sa...

Det verkar vara så att speglarna är de konstiga, inte glasögonen. Och att personerna i omgivningen gått ner i vikt...