fredag, april 24, 2009

Hagasessan och hagafästemannen

Funderade lite över om det är bra eller dåligt att hyra möblerat med tanke på att Victoria och Daniel ska flytta in i ett färdigmöblerat Hagaslott.

Jag har ju hyrt en möblerad lägenhet i Lund en gång. I den fick det plats ganska många linagrejer mellan de hyrda möblerna. Och det var lite spännande att hyra en full bokhylla. Hade det inte varit för det, hade jag aldrig läst En jävla helg till exempel. Studentrummen jag bott i har ju varit möblerade de också. Med tom bokhylla, säng, skrivbord och fåtölj. Och gardiner om jag inte minns fel.

Men möblerna i lägenheten var ganska mycket min stil och möblerna i studentrummen var väldigt neutrala. Det är ju en annan sak om man helt plötsligt har ett matsalsmöblemang i Karl-Johanstil och tavlor av gamla förfäder på väggarna som man inte får byta ut. Jag antar att man inte stuvar ihop det i källaren och sätter in Daniels IKEA-möbler istället. Då får man nog riksantikvarieämbetet på sig. Och alla svensk damtidnings läsare. Kanske finns det en liten mellanvåning med sex-sju rum som man får möblera hur man vill. Med loppisfynd och lite crazy tapeter.

Ja, vad vet jag. Jag är glad att vi köpte vårt hus omöblerat...

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag såg planlösningen i en tidning på pizzerian. Det verkar som om det enbart består av gästrum, salonger, serveringsgång, personalrum och ett(!) badrum! Av nån anledning litar jag inte riktigt på den planlösningen...

Lina sa...

Det är nog bara hittepå. Den riktiga planlösningen är hemligstämplad av Säpo. Inlåst i sekretessarkivet på Riksarkivet. När jag får jobb där lovar jag att leta upp den...