torsdag, juli 21, 2011

Lurad

Idag kände jag mig lurad. AC:n på bilen har lagt av och i samband med servicen felsökte de med hjälp av spårmedel och UV-ljus. Kondensorn och en slang var trasiga och måste bytas. Jag funderade på om det var värt de 4500 de ville ha för det eller om jag stod ut med värmen.

Jag beslutade mig för det sistnämnda. Så bra sommar verkar det ju inte bli. Men så talade jag lite med min vän i försäkringsbranschen som sa att det mycket väl kunde gå på försäkringen. Värt ett försök i alla fall, tänkte jag och kontaktade försäkringsbolaget. Fick ett skadenummer som jag ringde och talade om för verkstaden. Så långt allt väl.

Men sen ville försäkringsbolaget ha foton för att avgöra om det gick på försäkringen eller ej. Jag fick lämna min bil, verkstaden skickade foton (efter att de monterat ner en massa) och försäkringsbolaget sa ja eller nej. Men med haken att jag inte hade någon möjlighet att säga nej till att få AC:n fixad om försäkringsbolaget hade sagt nej. Det gjorde att jag kände mig lite lurad när jag gick ifrån verkstaden idag. Dessutom står försäkringsbolaget för en ersättningsbil om de tar på sig skadan men det visste jag inte om de gjorde så jag och Knyttet fick ta oss hem med hjälp av kollektivtrafiken.

Nåväl, försäkringsbolaget betalade skadan. Bilen är fixad och jag får åka kollektivt även imorgon för att hämta hem den igen. Och nu när regnet öser ner utanför hoppas jag på solsken resten av sommaren.

Inga kommentarer: