fredag, juli 01, 2011

Bisyssla

Jag undrade lite vad grannen höll på med igår när vi kom hem. Det lät väldigt mycket bakom huset. När jag tittade runt knuten såg jag en svärm med bi. Nästan som i Kalle Ankatidningar fast utan att de jagade mig. Lite läskigt. Vi lät bli med att gå förbi för att hämta posten och sökte skydd inomhus istället.

Bina verkade klunga sig i vår cypress. Det är inte där jag vill ha en klunga bin. Jag nöjer mig med några enstaka som stilla surrar rundor bland blommorna. Jag visste inte hur jag skulle gå till väga för att bli av med dem. Googlade lite och förstod att jag borde få tag på en biodlare ganska snart innan bina bestämde sig för att börja bygga bo.

Jag fick tag på en biodlare som bor i Mörarp och kom efter en liten stund. Med sig hade han en liten grön låda och full biodlarmundering. Han skakade ner bina i en håvliknande påse och tömde håvpåsen i lådan. Första försöket misslyckades eftersom drottningen stannade i trädet. Men när biodlaren mutat med lite sockerlösning valde de flesta lådan framför trädet. Att få ner alla bin i lådan tog hela kvällen...

Idag är det bara ett trettiotal bi som förvirrat surrar rundor och letar efter någonting i cypressen. Men det var lite spännande med bin sådär på nära håll. En riktig naturupplevelse.

Inga kommentarer: