onsdag, augusti 19, 2009

Värre än svininfluensa?

Jag snor helt fräckt A-Cs statusrad på Facebook eftersom jag är omnämnd:
A-C funderar vidare på min och vännen Linas lunchtanke - att svinvaccinationen egentligen är ett sanningsserum och allteftersom folk vaccinerats kan de bara prata sanning och på så sätt vet Staten (chefen) vad vi egentligen tycker...

Jag är ju aldrig sen på att hoppa på en konspirationsteori när den dyker upp. A-Cs teori kändes mycket trolig och lite rolig. Varför vill de annars att vi ska vaccinera oss allihop?

Vad skulle då hända när sanningarna börjar sägas?
Först kom vi fram till att vi fick byta ut hela den politiska makten eftersom den antagligen kommer att visa sig otillförlitlig. Sedan kom jag fram till att jag antagligen skulle få hitta ett annat jobb efter att jag talat någon minut med chefen. Slutligen funderade vi på vad man skulle få höra när man frågar någon hur de mår eller hur läget är.
Jag tror att man skulle få höra bra mycket mer än man egentligen vill veta. Jag vet att jag för det mesta säger att det är bra fast det inte alltid helt stämmer med verkligheten...

Jag vet inte om jag hade klarat av att tala sanning en hel dag. Inte dra en enda vit lögn. Inte luras. Inte vara ironisk. Och jag vet inte om min omgivning vill att jag ska försöka.

1 kommentar:

Misi sa...

bara du talar om vilken dag så man vet i fall det kommer nån konstig olivhistoria eller nått? ;)

(Jag tror att regeringen klarar sig eftersom de, väldig omsorgsfullt (öh...), offrar sig när vaccinet oturligt nog inte räcker till alla...)