torsdag, augusti 27, 2009

Fattar du det roliga?


I min familj brukar vi säga att barn under 12 och tanter över 80 inte förstår ironi. Den övre åldersgränsen är jag böjd att sänka rejält efter mötet med personalen på kommunkansliet... Jag funderar lite på om det finns en sådan åldersgräns även för Jan Stenmarks bilder.

Idag tog jag med mig den här bilden till jobbet för att indoktrinera inför utställningen med Jan i konsthallen nästa månad. Jag visade den för min chef, en dam på sitt 62 år. Hon såg ut som ett frågetecken och sa att hon inte förstod alls. Jag visade bilden även för U (57). Hon gapskrattade.

Kan det vara så att det går en gräns någonstans mellan 57 och 62? Och var går den undre gränsen?

Jag skulle ju kunna göra en liten test. Skriv en kommentar och tala om ifall ni tycker att den var rolig/inte föstår det roliga, vilket kön och vilken ålder ni har. Testa gärna på era vänner/föräldrar/barn.

5 kommentarer:

chlott sa...

Jag tycker att denna är mkt mkt rolig. Och detsamma gäller för i stort sett alla Jan Stenmarks bilder.

Jag är kvinna snart 35, men jag tror inte det har med ålder att göra. Jag tror det beror på om man har någon humor eller inte. Eller möjligen hur intelligent man är. :o)

ann-charlotte sa...

Visst är den kul... Men smak ska man kanske inte diskutera, och dit hör väl också humor? Och så har vissa helt enkelt ingen humor alls, men för det får man inte reta dem! Det är diskriminerande, precis som vilket handikapp som helst! Fast de som saknar förmåga att fatta ironi borde få en liten medaljong eller något. Så man vet, och inte omedvetet utsätter dem för diskriminering!

Anna sa...

Snubblade in här på rekommendation! :-) Ja den är rolig och ja jag fattade den..hehe. Men jag tror det handlar mer hur pass mkt/vilken slags humor man har än ålder! Du har en rolig sida med unerhållande läsning! Hamnar bland mina favoriter!

Lina sa...

Resultat baserat på tre oberoende källor, det är humorn det hänger på. Skönt att det blev utrett!

Trevligt att hamna bland dina favoriter Anna :•)

Anonym sa...

Jag tycker Jan Stenmark är helskön (utom när han är allvarlig......)
Kverulant-bibliotekarie, nyss 44