torsdag, augusti 13, 2009

Årstidsångest

Vissa av mina kollegor verkar ha höstångest. Häromdagen åt en av dem soppa till lunch. Hon sa genast att soppa det var typiskt höst, så egentligen ville hon inte äta det än. För mig är inte soppa höstmat. Jag äter ärtsoppa året runt om jag får. Och pannkakor. (Fast vissa saker äter man mer på hösten, det får jag väl medge. Krabbor, kräftor och rödbetor till exempel men det är ju för att de är bäst nu. Jag tackar inte nej till kräftor i april...)

Sedan klagades det på att det var dags för höstkläderna och att de var så mörka och murriga. Vem hindrar dig att ha pastell på vintern, undrar jag. Ingen. Det går finfint att ha vita byxor på sig i november om man känner för det. Jag ser fram emot att ta på mig ylletröjor och varma byxor. Lika mycket som jag ser fram emot att ha kjol och sandaler framåt vårkanten.

Man får fundera över vad man tycker är bra med de olika årstiderna och njuta av det. Kura skymning och läsa böcker. Elda och äta äpplepaj. Bokmässan. Gå höstpromenader i fint väder. Det är det som är bra med hösten.

Varje årstid har sin charm. Det är inget att ha ångest över.

3 kommentarer:

Misi sa...

"känna doften av nyvässade pennor..."

Lina sa...

Det lät lite poetiskt ;-)

Misi sa...

visst gör det. ganska fint.