tisdag, juni 29, 2010

Alltings förgänglighet

Jag har sorterat personakter för avlidna och dödförklarade (A IV d) i dagarna två. De låg i personnummerordning istället för sorterade på dödsåret. Sju kartonger. De sex första var väl ok. Då dog de flesta av vanliga dödsorsaker som ålderdom, hjärtinfarkt, lunginflammation... Men den sista kartongen var inte alls skoj eftersom de yngsta personakterna låg där. Jag försökte låta bli att läsa dödsorsaken men det är svårt när den står bredvid året (som jag ju sorterade efter). Trafikolyckor som beskrivs alldeles för ingående, barn som dött på förlossningen, självmord.

Så i denna varma sommardag har jag suttit på mitt kontor och funderat över livets förgänglighet.

När jag sedan försökte åka hem med Skånetrafiken tänkte jag på dödsorsaker på ett helt annat sätt...

Inga kommentarer: