lördag, januari 16, 2010

Luddgnat

Ägnade lördagsförmiddagen åt att sukta efter vitvaror. En hemlig hobby jag har i slutet av lönen. Surfar rundor och jämför olika modeller av tvättmaskiner och torktumlare, funderar över vilka finesser jag inte kan klara mig utan.

En av torktumlarna hade dubbla luddfilter. Vips hamnade tanken "long time ago, in a galaxy far, far away". Jag kom att tänka på raderbandet i min elektriska skrivmaskin. Jag och min bror roade oss med att läsa allt jag suddat när bandet var slut. Eftersom man suddade baklänges och ibland bara enstaka bokstäver blev det andra ord än man skrivit in. Det var så ordet luddgnat kom in i vår vokabulär. Luddgnat uppstår mellan personer som delar torktumlare när luddfiltret inte är tömt som det ska. Dubbla luddfilter - dubbelt luddgnat?

1 kommentar:

Anonym sa...

*fniss*

/Ulk och Mattan