söndag, november 22, 2009

Vintertecken

På våren är det nästan tävling om vem som ser flest vårtecken så tidigt som möjligt. Det verkar inte vara samma hysteri när det gäller vintern. Jag är lite osäker på vilka tecken man ska spana efter men jag har i alla fall kommit på några vintriga saker. Detta är vad jag sett hittills:

  • Det är mörk på kvällarna.
  • Många har svarta jackor (men få har reflexer).
  • Alla löven har trillat av träden.
  • Man ser vantar och mössor lite överallt.
  • Jag har fått nageltrång.
  • Det är få blommande växter utomhus.
  • Det luktar eldrök istället för grillrök.
  • Första snön har fallit och försvunnit igen.
  • Barnen i kvarteret är inne och leker.
  • Tågen blir försenade på grund av lövhalka och frost.
  • En och annan ljusstake har synts till (men det går kanske under jultecken?)
Hra ni sett fler uppenbara vintertecken som jag missat?

Inga kommentarer: