måndag, november 30, 2009

Morgonljud

Idag väckte katten mig okristligt tidigt. Envist ville hon bli klappad. När jag vänder mig om för att försöka somna om hör jag ett pipande ljud. Som grannens väckarklocka ungefär när man bor i lägenhet. Men jag bor ju inte i lägenhet och har aldrig hittills hört grannens väckarklocka. Jag tänker i min sömndruckenhet att det nog går över och att det är jag som har fel på öronen.

Men när det inte gått över på en stund och jag blivit mer och mer övertygad om att det inte är mina öron det är fel på börjar jag fundera på vad det kan vara som piper. Från grannens väckarklocka växer pipandet till att pannan kanske har hittat ett panikläge där den känner sig tvungen att pipa. Jag och katten går upp för att undersöka.

Halvvägs nerför trappan inser jag att det är frysen som låter. Den har stått öppen sådär pyttanslite att det tagit flera timmar innan den blev för varm. Nu är all min frysta mat täckt av ett tunt lager rimfrost.

2 kommentarer:

Misi sa...

som snö, fast konserverad!

Henrik sa...

om man lägger snö i frysen håller den sig mycket längre.