fredag, november 27, 2009

Gumman

Gummorna har bytt ålder. Det finns många fler som kallas gumman när de är mellan 1 och 4 år gamla än när de är 60+. (60 är den lägre gränsåldern för gummor enligt vetenskapliga undersökningar. Det är säkert.)

Att kalla någon i min ålder för gumma eller ännu värre "lilla gumman" är närmast belagt med dödsstraff. Det är fruktansvärt förnedrande, särskilt som det oftast kommer ur munnen på medelålders män. Senast häromdagen beskrev Z ett samtal med orden "Han sa det så där lilla gumman" och honom tycker vi inte om.

Jag vet inte om det är någon bra idé att kalla damerna som passerat 60-strecket för gummor. De tillhör ju den generationen som talar om sig själva som tjejer...

4 kommentarer:

ann-charlotte sa...

Gumma och tant, kärring och tjej är snarare personligt än åldersrelaterat, tycker jag. Men gumma är lite sött, precis som farbror. Äldre, snälla människor från sagornas tid...

Lina sa...

Sättet att säga det spelar ju också sin roll...

Annelie sa...

Får jag rekommendera tekniksajten för tjejer/tanter/gummor/pumor www.lillagumman.se

Lina sa...

Jag tänkte faktiskt på mitt blogginlägg när jag fick tipsmejlet på jobbet om lilla gumman :-)