torsdag, mars 26, 2009

Kändisspaning

Jag satte mig bredvid en liten liten frusen tant på flyget hem. Hon satt och läste när jag satte mig. Häftade papper med lite konstigt strukturerad text, inte hel textmassa. Dessutom läste hon på ett konstigt sätt, först tittade hon på pappret och sedan ut genom fönstret. Udda beteende måste undersökas så jag tittade lite noggrannare på texten hon läste och insåg att det var ett manus.

Jag läste vidare i min bok och hon läste sitt manus. Hon blev mer och mer inne i det, började gestikulera och småmumla. Lustig liten tant tänkte jag. Undrar om det är PRO som ställer till med någon pensionärsföreställning. Jag tittade en gång till på tanten och inser att det inte är vilken skådespelartant som helst utan Eva Rydberg.

I bilen hem mindes Robban att han läst om Eva Rydberg för inte så längesen, om att hon ska spela i årets julkalender. Det är alltså det manuset jag suttit och smygläst över Evas axel. Om Stålhenrik och Gjerta. Mer än så tänker jag inte avslöja. Ni får vänta tills den 1 december.

Inga kommentarer: