söndag, mars 21, 2010

Så lika men ändå så olika

Systembolaget och Apoteket har på något vis samma syfte med sin verksamhet. De vill sälja så mycket som möjligt men samtidigt vill de inte att folk ska köpa deras varor. För att uppnå detta syfte gör de på olika sätt. Systemet berättar hur dåligt det är att dricka deras produkter. Apoteket säljer medicin som smakar pekka.

Min hostmedicin är ett utmärkt exempel på det. Mentol+blodapelsin+pepparmyntssmak. Det kan ju inte annat än smaka äckligt tillsammans, det kan nog till och med en pillertrillare räkna ut. Men de kommer att uppnå sitt syfte: jag kommer inte att dricka en droppe mer än jag behöver. Sorgligt nog vet jag att det kommer att dröja två veckor till innan den här hiskeliga hostan släpper (jag känner mina löss på gången).

Om någon från Systembolaget läser det här vill jag bara säga att det inte är ett tips till er. Fortsätt med att sälja varor som smakar gott.

Inga kommentarer: