söndag, mars 14, 2010

Olika lösningar

Mystiskt.

Igår kväll var vi hemma hos M&K. I deras nya skafferi såg jag minst sju tekannor. Men när vi skulle dricka te framåt kvällen fick vi varsin stor kopp varmt vatten och påste. Trots att vi var tre tedrickare. Jag hade kokt en kanna te...

Jag börjar såklart fundera på varför. De kan kanske inte koka te i kanna. Eller kanske är det så att alla tekannorna i samlingen droppar och att stenplattan på soffbordet inte tål varmt tedropp.

Droppande tekanna är ju ett stort problem, det är alltid lite spännande att hälla upp te hos någon eftersom de flesta kannor droppar.

Min pappa och Tinas lösning är att tekannan står på en bricka. När man serverar ställer man koppen på brickan och allt droppande från tekannan hamnar på brickan istället för på bordet.

Jag har löst problemet genom att köpa en kanna som inte droppar. Det är kanna nummer två från den keramikern. Kanna nr 1 (som syns på bilden) fick jag i födelsedagspresent och den var dropptestad i affären av min mamma.

Det finns olika lösningar, jag tycker att påstelösningen är den sämsta. Men å andra sidan är jag ju inte säker på att det var anledningen...

6 kommentarer:

Misi sa...

jag tror på den värmekänsliga stenplattan... Eller så har alla blivit som min tekanna, full av små sprickor för att den stod framför ett iskallt öppet fönster när den blev fylld med nykokt vatten... fast jag använder iof den ändå.. nä måste va stenplattan!

Annelie sa...

Garanterat bästa lösningen: Skippa tetjafset och gör som andra fullvuxna - drick kaffe!

ann-charlotte sa...

Numera finns det ju goda tepåsar också, inte bar Liptons gula. Favoritteet kanske bara finns som påse? Jag förstå att du inte frågade, mycket roligare att fundera och spekulera än att ta reda på Fakta!

Lina sa...

@Misi: värmekänsliga stenplattor - det vet man ju att man inte ska elda på stenhällar för att de kan spricka.

@Annelie: Ibland måste man vara lite fjollig, särskilt men man hällt i sig alldeles för mycket kaffe hela eftermiddagen...

@A-C: Nu blev det ju ännu fler frågor - Forest fruit som favorittea? Tycker hon även om att dricka parfym? Skumbananer?
Jag fortsätter att spekulera - hur ska jag kunna ställa alla dessa frågor på ett fint sätt?

ann-charlotte sa...

Vem sa att de skulle ställas på fint sätt? Kör på, bara! Passa på att fråga om de använder ketchup i pastarätter, mjölkchoklad framför noir, bag in box, deckare, tv-såpor...

Lina sa...

Ja, om du säger det så. Jag kan ju passa på när vi blir pendelkompisar :-)