fredag, mars 12, 2010

Långa farbrorn

- Vad heter Långa farbrorn? undrade Johanna.
- Han heter ingenting i böckerna. Bara Långa farbrorn. Det räcker väl, alla vet ju vem det är.

Men det går ju inte att släppa frågan bara sådär. Eftersom Lilla Anna heter Anna, ett snyggt, bra och rejält namn, borde Långa farbrorn heta något liknande. Per eller Oskar tror jag. Eller möjligtvis någonting riktigt komplicerat som man slipper komma ihåg eller ens försöka uttala genom att kalla honom för Långa farbrorn. Robban trodde mer på Arvid.

Det hela handlade egentligen om vad Pyret ska heta. Robban hade rätt. Arvid, det är ju en låt med Siw Malmkvist. Det är ju alltid ett plus.

Någon lång farbror tror jag inte att Arvid kommer att bli men kanske en flickmagnet...

3 kommentarer:

ann-charlotte sa...

Det är så kul med namn... Just i vår tid tycker jag att det är så kul att riktigt gamla tanter och farbröder heter samma som små barn! När jag växte upp hade det varit väldigt knepigt att heta Otto eller Asta! Tror våra barnbarns generation kommer att heta Bengt och Evy!

Långa farbror heter Långa Farbrorn! Så det så!Fast Viktor tror han heter Felix...

Lina sa...

Jag pratade namn med en av tanterna när jag jobbade i hemtjänsten, hon sa att hon aldrig skulle komma på tanken att ge sin son namnet Magnus eftersom det bara är gamla gubbar som heter det :-) Jag undrar när dubbelnamnen kommer igen...

Felix, hmm. Det hette min fd pojkväns katt så det är väldigt mycket ett kattnamn i min värld. Precis som Emil och Hampus är hundnamn.

Unknown sa...

Om man får tro Siwan så lär han vara en tjejmagnet vid 4års ålder! Just nu ser det även ut som han kommer vara rödhårig ett tag, tyder väl på envishet också?! Envis tjejmagnet... jo då så att...