lördag, maj 16, 2009

Tankefel

Ibland är det någon som har tänkt. Ofta är det någon som inte tänker som sabbar.

Till exempel:
Tågstationen i Klippan har fått ett fint nytt väderskydd med bänkar. Det ser ut som på bilden fast spegelvänt. Eftersom det var soligt och jag kom i god tid till tåget (det händer inte så ofta) bestämde jag mig för att sätta mig utanför den inglasade delen på bänken som är närmast på bilden. Han/hon som har ritat väderskyddet har antagligen tänkt och mätt så att sittbänken ska vara lagom djup att sitta på. Fastän man inte ska sitta där så länge kan det ju vara skönt att sitta bra. DÅ kommer den som inte tänker in i bilden, skånetrafikens skyltavdelning. De sätter upp en affisch i en fyra centimeter tjock glasram. De fyra centimetrarna gör att det är oskönt att sitta på bänken. Man får liksom inte plats. Jag satte mig i glaskuren istället och problemet för min del var löst. Bortsett från att jag inte fick någon sol på näsan.

Det andra exemplet jag har vet jag inte hur mycket de har tänkt från början. Gästis i Klippan har satt upp fina hyllor på väggarna som glasen ska stå på. De brukar alltid stapla glasen tre och tre och har därför mätt avståndet mellan hyllorna så att det får plats tre glas på höjden. Vad de inte tänkte på var att det är störtomöjligt att ta ut det översta glaset utan att lyfta ner alla tre. Att lyfta ner alla tre är ganska svårt när man håller i en bricka med mat samtidigt. Bra tänkt men fel ändå.

Men det är ju inte så lätt att tänka rätt...

Inga kommentarer: