torsdag, januari 15, 2009

Ny ordning i bokhyllan

Jag gav upp. Det går ju inte att hitta när man har böckerna i färgordning. Det funkar med de böcker man läst nyligen men att komma ihåg vilken färg det är på böcker jag läste förra seklet är inte lätt.

Det var en dum idé redan från början, jag gjorde det mest för att retas. Först när vi skulle homestagea och "konsultens" mantra var vitt, vitt, vitt och absolut inga böcker. Eftersom jag inte tycker att ett hem utan böcker är något mysigt hem valde jag att sätta alla våra vita böcker i bokhyllan. Lite på ret. När vi väl flyttat sorterade jag alla andra färger också bara för att det var så skoj när bibliotekariekompisar kom på besök. Ingen kan förfasas så mycket som de över bokordning.

Det funkar för det mesta att ha böckerna i färgordning. Det som är mest besvärligt är när boken inte står i hyllan. För att ta ett exempel från verkligheten 2009: jag har lånat ut Eremitkräftorna till min mamma. Jag talade med min kollega om boken och hade glömt att jag lånat ut den redan. Istället för att bara behöva leta på R (Ragde) var jag tvungen att leta igenom hela bokhyllan. Var den grå, eller kanske blå eller gul? Eller har jag missat den när jag letade första gången? R är R. Står den inte där får jag ju inte för mig att leta på M eller S. Det är lätt att se vad som inte är där (här skiljer sig bokhyllan från verkligheten, eller nå't).

Nu är bokhyllan inte lika snygg men böckerna är lättare att hitta.

Inga kommentarer: