tisdag, januari 06, 2009

Hemresa

Lämnade lägenheten på Prenzlauer allee halv tolv. Ner för alla 96 trappstegen och tog första bästa spårvagn till Alexanderplatz. Därifrån åkte vi till Hauptbahnhof eftersom vi, i vår enfald, trodde att det fanns fler bagageboxar där än på Alex. Det fanns det inte och vi tyckte inte att det var värt 18 € att lämna in väskorna i någon timme. Vi bestämde oss för att äta lite på järnvägsstationen och gå lite i alla butikerna. Med väskor.

Vid halvtre var vi trötta på det och åkte till Tegelflygplatsen. Två timmar innan flyget skulle gå checkade vi in och fick reda på att flyget var en timme försenat. I säkerhetskontrollen var jag den huvudmisstänkta. Hela jag pep, även där jag var alldeles säker på att jag bara hade tyg under. Bh-bygeln lät (naturligtvis) och långkalsongerna (det var 6 minusgrader och snö i Berlin). Dessutom fick jag packa upp min kånken där min försvarets hudsalva blev grundligt undersökt liksom min nyckelring.

Väntan på Tegel var lång. När flyget skulle ha gått (17.20) var det inte någon som helst aktivitet vid vår boardingdisk. Vänta, vänta, vänta. Lite i sex blev vi insläppta på flyget. Kaptenen lovade att vi snart skulle starta och att han skulle ta en genväg så att det gick lite snabbare att komma hem. Tyvärr var det en person som kom från Düsseldorf och skulle byta till vårt flyg som vi var tvungna att vänta på. Ett tag. Tills flygpersonalen gav upp och tyckte att det var bättre att vi andra kom hem än att han kom med. Då var klockan fem i halv åtta.

Swisch, trettiofem minuters flygtid och så var vi på Kastrup.

Sen väntade vi på bagaget i nästan en timme...

Efter det är det ju en stund på tåget innan man kommer till Helsingør och färjan till Helsingborg. Och sen passade tåget hem till Mörarp ganska bra. Halv tolv satte jag nyckel i låste här hemma och möttes av en mycket glad och kelsjuk katt.

Tolv timmars resa varav 35 minuter i luften.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilekn resa! Det hade nästan gått snabbare att köra, väl?

Lina sa...

Ja, det var just vad R sa. Men jag tycker ju att det är läckert att flyga och känna suget i magen...