fredag, februari 05, 2010

Sommar på Gripsholm

När gjorde du din Gripsholm?

En mycket vanlig fråga i museisvängen. ALLA har gjort Gripsholm eller något annat slott någon sommar. Några har till och med gjort en slottsturné. Man kan fetglömma museijobb om man inte gjort något slott någon sommar.

Det är alltså dags att söka jobbet som Museilärare. De två gånger jag sökt har jag blivit kallad till intervju. Det tycker jag är en merit, trots allt. Men ingen av gångerna har jag lyckats övertyga intervjuarna att det kommer att bli en dansk turistinvasion just den sommaren. Kanske var jag inte tillräckligt övertygad själv.

Det var ganska trevligt att vara på intervju på Nationalmuseum, trots min bristande förmåga att övertyga. Efteråt kan man gå en sväng på Svenskt tenn, det hör liksom till när man är i faggorna. Och gå i Gamla stan, vinka på kungafamiljen och strosa.

Men varje år känner jag någonstans långt där inne att det hade varit ganska skoj att tillbringa en sommar på slottet. Snacka om porträtt, arkitektur och gamla kungar. Jag blir lite sugen på att söka. I år blir det kanske en dansk turistinvasion?

Inga kommentarer: