tisdag, mars 08, 2011

Fettisdag

Grattis på fettis-dagen!

Imorgon börjar fastan. Jag funderar på om jag fasta genom att låta bli att äta godis fram till påsk. Jag gjorde en för- och emotlista.

För att inte äta godis:
  1. Det är inte nyttigt med godis.
  2. Degmagen blir kanske lite mindre.

Emot:
  1. Godis är gott.
  2. Bara för att jag blivit mamma behöver jag inte bli religiös.
  3. Om jag inte äter godis och sötsaker så försvinner sockerabstinensen och när jag sedan äter godis igen brukar jag inte tycka att det är så gott. Det är ju rätt korkat att göra någonting som är gott mindre gott.
  4. Man behöver äta mer när man ammar, har jag läst. Visserligen tyckte de att man skulle satsa på ett extra mellanmål med smörgås och frukt. Men är de inte lite för förnumstiga i de där böckerna?
  5. Skumäggssäsongen börjar när som helst, någon gång under fastan dyker de första skumäggen upp och efter påsk är de borta igen. Om jag bestämmer mig för att inte äta godis under fastan kommer jag att missa skumäggen helt.
Emotlistan är mer än dubbelt så lång. Den sista punkten väger tungt, favoritgodis är ändå favoritgodis. Det blir inget fastande i år. Frukt och smörgåsmellanmål får bli efter påsk. Kanske.

4 kommentarer:

chlott sa...

Punkt två fick mig att fnissa jättemycket. Hihi.

ann-charlotte sa...

Jag tror faktiskt du kan stryka för-argumenten... Godis kan visst vara nyttigt. Choklad är JÄTTEnyttingt! Annat godis är nyttigt för själen, så det så. Degmage kan man bli av med på flera andra sätt, träna t ex, och det orkar man mer om man är pigg av sötsaker! Förresten har jag hört dietdoktor från Karolinska säga att man kan banta på gelehalon, det är bara totalmängden mat som avgör...(han rekomenderade det inte, men det är inte det som är saken..)

Lina sa...

Jag är ju mest gelégodistypen.
Banta med geléhallon påminner mig om en artikel min bror skrev en gång: Som nybliven lottomiljonär köpte man gröna grodor för alla pengarna. För att hinna äta upp dem under sin livstid var man tvungen att äta några kilo om dagen. Några av hans kompisar var testpersoner och åt några kilo gröna grodor om dagen (jag tror inte att de ätit en grön groda sedan den gången). En av dem fick avbryta på grund av den tjocka vita beläggningen han fick på tungan...

Västmanländskan sa...

Klokt beslut!