onsdag, mars 02, 2011

Avstämning

Funderar lite på det här med avstämning när man självscannar i affären. Jag vet ju att det är finurligt uträknat att man blir mer avstämd i början av sin självscanningskarriär och att det sedan bara händer då och då. Detta står ju att läsa i det finstilta när man skriver på självscanningsblanketten. Att det oftast inträffar när man för en gångs skull lyckas packa påsarna väldigt bra eller har handlat extremt mycket (med vissa undantag) är bara en slump. Eller?

Tänk om det är så att det är en viss vara som utlöser avstämningen? En vara som de flesta köper så pass sällan men regelbundet att det blir ett bra tidsspann för avstämning. Hur väljer man ut den varan? Vissa varor handlar man ju för ofta, till exempel mjölk och bröd. Tvättmedel? Rödvinsvinäger? När man bara köpt en (1) frysvara?

Man skulle ju kunna tro att det är lösgodis som är triggern efter ovan nämnda gång, då jag fick avstämning när det enda jag köpt var lösgodis. Men jag kan med säkerhet intyga att så är inte fallet. Just den gången berodde det antagligen på att det var så längesen jag handlade i just den affären och då kan man nästan räkna med avstämning har jag märkt.

Nåja, det tål att funderas på.

Inga kommentarer: