lördag, januari 22, 2011

Källsortering

Ibland händer det att jag skiter i att källsortera. Inte ofta men det händer. Framförallt när jag städar och slänger allt skräp på min väg i samma påse, mjukplast som toarullar, tidningar som garnstumpar.

Då tänker jag på min goda vän M som jobbat på tippen i några år. De första åren han jobbade där hände det ibland att han var inblandad i projektet "se hur duktiga folk egentligen är på att källsortera" och gick igenom allas våra sopor. Det var väl framförallt restavfallet som skulle kollas, se vad som kunde källsorteras av det. Hans absoluta värsta soppåse var när någon slängt fiskrens och plastpärlor i samma påse, det var inte roligt att dela på i efterhand. Annars brukar han säga att den där soppåsen som vi har på toaletten är den värsta att gå igenom. Det har jag inte alls svårt att tänka mig. Då är det bättre med mina städpåsar.

Inga kommentarer: