tisdag, januari 25, 2011

Dansk parlör

Läste reseguiden i Vi föräldrar. Tips på resmål. Till varje resmål fanns en liten parlör med vanliga fraser och ord.

Ett resmål var Danmark (som alltid när det handlar om familjesemester). Jag läste parlören och lärde mig att hej heter hej och hejdå heter hejhej. Tur att vi inte bor i Danmark, jag brukar nämligen svara hejhej när jag möter någon som hälsar. Inte särskilt inbjudande till vidare samtal där inte, när jag säger hejdå med det samma...

Måste komma ihåg att ändra mina vanor tills vi kommer till Danmark nästa gång. Dels att jag ska lägga av med att säga farvel när jag menar hejhej, dels ändra min vana att säga hejhej när jag menar hej. Eller inte, antagligen är jag bättre på danska än de som skriver parlörer i Vi föräldrar och kan fortsätta som jag brukar...

1 kommentar:

Västmanländskan sa...

*fniss*
Ja, antagligen! ;)