lördag, januari 15, 2011

Bibliotekstjuven

Det var så många inlägg om Bibliotekstjuven på facebook (min enda kontakt med yttervärlden) att jag var tvungen att se den på svtplay. De flesta, särskilt mina bibliotekariekompisar, tyckte att det var pinsamt. Skämskuddar hade kommit fram och vissa hade stängt av efter halva avsnittet.

Visst var det ganska pinsamt. Jag blev förbannad på honom för att han inte redde ut det ekonomiska, det säger sig själv att man inte ska köpa cigarrer för flera tusen när man inte har betalt elen och hyran hemma. Men det var antagligen meningen med upplägget i serien.

Men allra mest förbannad blev jag när han inte kunde stänga arkivkartongen ordentligt. Hur svårt kan det vara? Gå runt där med en flärpande kartong. Skäms på dig Gustaf!

8 kommentarer:

ann-charlotte sa...

Nu när du inte finns i huset, svämmar det över av ostängda arkivlådor i Klippan.... Kanske ska vi bjuda in Gustaf och så har vi låd-stänga-kurs?

Lina sa...

Låter som en mycket bra idé. Kommer Gustaf kan det nog dra en del. Frågan är bara hur man får honom intresserad av att komma på en arkivkartonvikarkurs i Klippan...

ann-charlotte sa...

Menar du att inte själva uppdraget skulle vara tillräckligt lockande? En skådespelare av rang vill väl göra fackstudier?

Lina sa...

nja, det brukar ju knappast lysa av spänning i folks ögon när man säger arkiv...

Johanna sa...

Jag tycker serien är helt fantastiskt bra, så oväntad miljö... För en novis i ämnet mycket spännande, verklighetstroget -knappast?! Fast Lina, det är nog lite så här jag tänker mig dig på jobbet, men med betald hyra och el, förstås!! :-)

Lina sa...

Det är nog att bibliotekarierna framställs som så grå och tråkiga och akademikerna så akademiska och Gustaf så korkad. (Och lite att det framställs som omöjligt att bli accepterad om man inte kommer från en akademikerfamilj. Det är jag ju inte rätt person att säga något om men jag vet en hel del som har lyckats bra...)

Jag tror att du får komma och hälsa på mig på jobbet någon gång. Men bli inte besviken när du ser att vi inte röker lunchcigarr ;-)

Johanna sa...

Attans,trode du hade [bestemoå]:s takter i dig och aldrig nekade en cigarill?! Och visst är det irriterande underhållande med yrkesklichéer, förksolläraren dricker ju alltid kaffe, röker på rasterna och är utbrända?! ;-)

Lina sa...

Inte tackar jag nej till en cigarrill... Fast hellre på fest än på lunchrasten.

Förskollärarna i julkalendern var ju på pricken ;-)