lördag, oktober 02, 2010

Utanverk

Fastighetsbetäckningarna i Kristianstad har, inte helt otippat, militärinspirerade namn. Igår försökte jag ta reda på vad fläschen var men det enda jag kom fram till var att det är något som hör till utanverken (eftersom det ligger i det kvarteret). Det enda jag med säkerhet vet är att "kalla de till skydd för en fästningsport anlagda mindre utanverken i fläsch- eller lunettform med bröstvärn och vanligen murklädd graf för tamburer, är oriktigt." (Nordisk familjebok). Dessutom fick jag reda på skillnaden mellan tambur, vestibul och hall. Men det var ju inte riktigt det jag var ute efter.

Idag såg jag att de sökte en arkivarie på fortifikationsverket. Stora kunskaper om utanverk stod inte i annonsen men jag tror ändå inte att det är någonting för mig...

Tamburmajoren på bilden har ingenting med någonting att göra. Jo, kanske ingår den i en övertalningskampanj om klädhängare i den nya hallen, fast den väggfasta varianten. Hint, hint.

Inga kommentarer: