måndag, oktober 11, 2010

Dagens tips

Gå inte in på banken och du inte har oceaner av tid.

I fredags lämnade jag mitt visakort i kortläsaren på Pressbyrån. Jag har varit medveten om att det skulle hända sedan de började med chip. Det var bara en tidsfråga.

Kortet blev spärrat i fredags och jag skulle bara in på banken och beställa ett nytt. Eftersom banken inte har de kundvänligaste öppettiderna och jag vill ha ett nytt visakort så snart som möjligt var det lunchen som gällde för bankärendet. Först får jag vänta i tjugo minuter på att komma fram till kassan. Inte för att det är mycket folk på banken, förutom de som stod vid de två öppna kassorna var det tre personer före mig i kön.

Under tiden jag satt och väntade kom jag på att det kanske var smart att ta ut lite kontanter, hur mycket berodde lite på hur lång tid det skulle ta innan jag fick ett nytt kort. Två bankärenden alltså.

Väl framme vid kassan trodde jag att han var lite rationell när han bad mig fylla i uttagslappen medan han beställde ett nytt kort. Jovisst, när jag trodde att allt var klart började han fråga om jag hade fått information om bolåneförsäkring eftersom jag hade bolån i banken. Om någon av oss skulle bli arbetslös. Den sannolikheten är väldigt liten, sa jag och talade om att jag inte var intresserad. Men om någon av er går bort, fortsatte han. Inte intresserad av annat än att komma här ifrån med kontanter i handen och få lite mat var det enda jag ville skrika men skakade bestämt på huvudet i stället.

Han klickade vidare på musen och tittade på sin datorskärm, hämtade lite papper jag skulle skriva på. Sedan frågar han om vi har någon personlig rådgivare. Då ljuger jag honom rakt upp i ansiktet och säger att vi har en i Helsingborg. Bara för att få slippa tacka nej till det också. Sedan drar han upp den här bolåneförsäkringen igen men kommentaren "det är klart att man inte vill tänka i sådana banor men om det händer så måste vi veta att vi har informerat er om det". Sen (efter att jag stått vid kassan i 10 minuter) får jag äntligen mina pengar och kan gå därifrån. Hungrig och ilsken.

Jag jobbar ju inte på banken men trots det är jag medveten om att det är ganska många som gör sina bankärenden på lunchen. Och alla som har lunchrast vet att man inte vill sitta på banken i en halvtimme av den. Om jag jobbade på banken så skulle jag inte vilja att kunderna var arga när de gick därifrån utan för deras skull jobba så snabbt och effektivt som möjligt mellan 11.30 och 14.00. Jag hade inte velat att de när de gick funderade på att ta ut alla pengar och lägga dem i madrassen i stället...

Uppdatering: Idag fick jag en webbenkät att fylla i om min senaste kontakt med banken. Jag var rätt neggo...

Inga kommentarer: