tisdag, september 13, 2011

Skakad av mattskakning

Årets julmugg förhandsvisades på Muminmuggar.se. Fin. Snölek heter den. Men vad sysslar mamman med? Enligt muminmuggar skakar hon mattor.

Jag vet inte vad jag ska tro. Skaka mattor när alla andra gör snögubbe? Varför gör hon det? Varför har hon tagit med sig en stol ut? Och framför allt, varför gör hon inte också snögubbe? Kanske för att det bara behövs tre snöbollar till en vanlig snögubbe. Kanske är jag extra känslig för att jag inte vill stå och skaka mattor när alla andra gör snögubbe...

Men det låter inte alls rimligt att hon skakar mattor. Skakar mattor, jag förstår ingenting. My åker skidor på baksidan av muggen. Kunde inte mamman få göra det istället?

Men trots mammans mystiska sysselsättning kommer det nog att bli en snölekmugg i samlingen. Antagligen är den som gjord att dricka Blossas årgångsglögg i. Som vanligt är det en snygg flaska. Kaffesmak i år. Kan kanske funka. Om jag inte är ute och skakar mattor i snön...

6 kommentarer:

chlott sa...

Kaffesmak! :-O

Tur det finns vanlig glögg också.

Lina sa...

Bara det inte blir leversmak nästa år *håller tummarna* :•)

Johanna sa...

Är det inte ett liggunderlag -mor förbereder vinterfikat med varm choklad och nybakta speciellt goda bullar?... ;-) (Och att en stol är bra att gå å bära omkring på säger ju sig självt?!)

Lina sa...

Kanske det. Jag tycker att det mest ser ut som en masonitskiva men det gör det inte mindre mystiskt...

Fisen sa...

Hon är ute och skakar masonitskivor på en stol i snön. Det måste helt klart vara pulkaförberedelse! Hon fick ta det som fanns kvar, masonitskivan i förrådet, som tyvärr tar in så mycket snö att man måste skaka den mellan varven. Eftersom en masonitskiva kan vara ganska lång har hon tagit med en stol för att inte slå den i snön (och slippa bli våt om fötterna). Man kan dessutom använda stolen på masonitskivan, mycket praktiskt...

Lina sa...

Såklart, så måste det vara! Lysande!