fredag, december 10, 2010

Stinky

Dagens bästa nyhet: Skurken i Muminhuset har getts ut igen. Det är en fantastiskt fin bok. Den handlar om Stinky som tagit sig in i Muminhuset och är illustrerad med foton från dockskåpsmodellen av Muminhuset (som man numera kan se i Mumindalen men jag såg i Malmö i början av 1980-talet). Det är ett dockskåp att drömma om, pappans rum är min favorit. Och förfadern bakom kakelugnen.

Mitt exemplar blev ganska illa behandlat av ett ledarbarn på ett Hand i Handläger med mumintema. Det där med att vara försiktig om andras saker var nog inget de lärt sig i den familjen. Visst kan man "glömma" boken ute i tältet några regniga dygn men jag tycker nog att man som förälder åtminstone kan säga förlåt och undra om man ska ersätta boken på något sätt när ens barn förstört den. Och ja, jag är jättelångsint när det gäller sån't, jag vet. Men nu kan jag ju köpa en ny fin bok, med fler sidor till och med.

Inga kommentarer: