onsdag, november 17, 2010

Vart går tåget idag?

Mörarps station har blivit lite längre. De har jobbat med perrongen hela hösten så att den ska passa de nya pågatågen. Som pricken över i smällde de upp en tågkur som är förvirrande lik den gamla sunkiga. Men en sak var sig inte riktigt lik. Tidtabellen. Igår när jag stod och väntade insåg jag att det inte var tidtabellen mellan Helsingborg och Åstorp som hängde i kuren utan mellan Malmö och Karlskrona. Vad jag vet stannar inte det tåget i Mörarp. Det susar inte ens förbi som tåget mellan Helsingborg och Kristianstad.

Men ett litet pirr av spänning kände jag ändå i magen, kanske skulle jag hamna i Karlskrona istället för i Ramlösa. Vad paffa de skulle bli på jobbet när jag ringde och sa att jag kanske blev lite sen för att tåget tog mig till Blekinge.

Sen började jag fundera över hur det kunnat bli så fel och insåg att det antagligen berodde på att att någon trodde att Mörarp och Mörrum var samma sak. Säger man det snabbt till någon med mycket vax i öronen kan det vara svårt för den att höra skillnad. Eller också har något blandat ihop det när de skulle hänga upp tidtabellerna så att vår tidtabell hänger i Mörrum istället. Kanske skulle man åka dit och kolla...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Så fel det kan bli, men det var roligt att läsa :)

Lina sa...

Ja, verkligen. Nu är ordningen återställd och det är rätt tidtabell. Kollade aldrig hur det var i Mörrum och nu är det antagligen för sent...