fredag, november 19, 2010

Frälsarkrans

Med anledning av att några av mina kollegor ska till Hässleholm nästa vecka och arkivlägga lite i kyrkans arkiv innan leverans till Landsarkivet kollade kontorsgooglarna Lina och Tobias upp färdväg och var kyrkan och pastorsexpeditionen ligger. Då kom vi att titta lite på alla aktiviteter som kyrkan hade att erbjuda.

En av aktiviteterna var Frälsarkransmeditation. Vi tyckte att det var väldigt märkligt eftersom en frälsarkrans i vår värld är en livboj som hänger vid bryggor. Jag hade ett förslag om att frälsarkransar kanske måste få en välsignelse innan de hängs ut - därför denna rituella meditationsstund. Lite som att man skänkte båtmodeller till kyrkan när man klarat sig undan en storm på havet med livet i behåll, fast tvärt om. Men på något vis verkade det inte rimligt.

Detta verkade så mystiskt att jag var tvungen att googla på Frälsarkrans och då fick denna märkliga gåta ett svar. Frälsarkransen är ett radband med olikfärgade pärlor i olika storlekar som används vid bön och meditation. Biskop Martin Lönnebo funderade ut den när han var tvungen att gå i hamn på grund av en storm under sitt båtluffande i Grekland 1995.

Men bilden av kyrkobesökare som kommer med var sin livboj runt halsen är ändå väldigt svår att få bort.

En viss kontorskompis tyckte verkligen att det var en bra idé att jag skulle gå till kyrkan med livboj och försöka vara med bara för att se reaktionen. Men jag vet inte det. Kanske nöjer jag mig med att ge en frälsarkrans till någon kontorskompis i julklapp. Det kan ju behövas, både den ena och den andra sorten, när jag inte kommer att vara på plats de närmsta månaderna...

4 kommentarer:

Västmanländskan sa...

*fniss*
Du skulle ha sett den roliga filmen som kollegorna på det religiösa systerförlaget(och de som ligger bakom frälsarkransen) gjorde på temat till en koncernträff. De hade i alla fall uppskattat om du gått till kyrkan med en livboj ;)

Henrik sa...

Jag fick en frälsarkrans (sorten med pärlor) när jag var på Svenska kyrkans dagar för kommunikatörer. Jag har inte slitit ut den.

Lina sa...

Inte det? Du som blivit kallad för smygkatolik...

Henrik sa...

jaja, bara för att jag gillar votivljus med helgonmotiv och lite sånt