tisdag, november 09, 2010

Japp

Åt Japp på vägen hem.

Tänkte på Daniel Götschenhjelm (vem gör inte det när man äter Japp?) och en gammal fundering över tidningsrubriker av typen "Sveriges svar på NN". Det känns som om det aldrig är tvärt om. Därför brukade jag och Chlott varje gång vi såg en bild av Brad Pitt säga just "åhh, USAs svar på Daniel Götschenhjelm!" Det faller lite på att det inte är så många som vet vem Daniel Götschenhjelm är (vilket är en skandal!!!). Det brukar inte hjälpa att säga att det var han som var med i jappreklamen för evigheter sedan, den där den jappätande killen blåser sig upp istället för att göra armhävningar.

Oftast är de där svenska svaren på amerikanska skådespelare väldigt dåliga. Tidningen har möjligtvis hittat bilder som med god vilja kan vara lite lite lika. Jag tror ju inte att de menar själva skådespelandet någon gång.

Den ende jag skulle kunna tänka mig vara en tvärtomare är Ingemar Bergman och då tror jag att man syftar på regisserandet och inte den bildliga likheten. Och det är ju så mycket större att bli jämförd i det man gör istället för hur man ser ut.

Nåväl, Daniel. Bäst är han i Radioskugga - Sveriges svar på Twin Peeks.

Inga kommentarer: