onsdag, juli 21, 2010

Äldre

Funderar lite på det där med ålder. Gammal är alltid 15 år äldre än dig själv men när börjar man tillhöra åldersgruppen äldre?

När det gäller att söka in till universitetet tillhör jag redan de äldre eftersom jag kommit över den magiska åldern 27 år. Men jag tror inte att 27-åringar i allmänhet räknar sig till de äldre om man frågar dem.

I veckan kunde man läsa i aftonbladet att äldre i Lund hade utsatts för våldtäktsförsök. Ett ögonblick blev jag lite orolig, tillhör jag den äldregruppen? Det visade sig att damerna som blivit antastade var runt 80 år. Det stämmer mer med min åldersuppfattning (och jag andades ut).

Och de där 40-talisterna - när kommer de att tillhöra den gruppen? Kommer de att erkänna att de tillhör de äldre när närmar sig 80 eller kommer de fortsätta att hävda att de är medelålders?

Jag tycker att det här är väldigt förvirrande.

Inga kommentarer: