onsdag, november 26, 2008

Statusrad

Jag tycker att statusraden är en av de bästa sakerna med facebook och tillhör den sortens facebookare som ändrar sin statusrad ganska ofta.

Då och då kommer jag på mig själv med att sammanfatta nuet i en statusrad. Till exempel när jag stod i köket i söndags: "Lina bakar och nynnar på Fångad av en stormvind." Men när jag väl sitter framför datorn är den statusen inaktuell för längesen. Man får liksom komma på sin status innan den händer för att den ska vara sanning en liten stund i alla fall.

Fast statusraderna i facebook är kanske inte helt sanningsenliga. Det är ju lite skoj att skriva någonting som man gör men ändå inte på det sättet som det låter. Som när jag surfade runt på Hemnet för att titta på lägenheten vännerna funderade på att köpa och inte kunde låta bli att titta på alla andra i det området. "Lina tittar på lägenhet i Malmö." Jag hade inga som helst planer på att flytta dit. Titta får man väl och då ljög jag inte i den statusraden - eller?

Ibland får man klura ut en statusrad som bara ett fåtal förstår. När man vill att bara ett fåtal ska veta. Det brukar lyckas ganska bra.

Ibland tänker jag ut statusrader som jag önskar att jag ska få skriva. Kanske kommer jag att få göra det någon gång. "Lina äter middag med kungen." - som given den 10:e december. "Lina blev insnöad och kunde tyvärr inte åka till jobbet." - ja, drömma går ju...

Och alla dessa små statusrader gör att man helt plötsligt har en mycket bättre koll på småsakerna i vännernas liv. Jag tycker om statusrader.

Inga kommentarer: