måndag, juni 20, 2011

Vill ha...

En sådan här fin grej såg jag i fönstret i antikbutiken. I ett fint skinnetui med rött foder. Jag var tvungen att gå in och fråga vad det var. Ett åderjärn som har använts till åderlåtning. Häftigt!

Jag var lite sugen på att köpa det i 40-årspresent istället för kaffe-kitet vi kommit överens om, men jag är inte riktigt säker på att hon uppskattat det. Mest ville jag ju ha det själv, och det är väl sådana saker man ska ge bort i present, eller?

Hur häftigt hade det inte varit att ha ett åderjärn i medicinskåpet bredvid plåster och näsdroppar. Var det någon som kände sig lite krasslig kunde man alltid erbjuda en åderlåtning istället för en huvudvärkstablett. Och samtidigt ge vårt stackars barn en "min-förfärliga-barndom-historia" att berätta för sina kamrater. Eller bara ha möjligheten att erbjuda att ta med den till jobbet när någon kollega var lite hängig.

Nåväl, det blev inget åderjärn. Butiksinnehavaren föreslog att man kunde ge det till någon medicinare. Hmm. Jag kom osökt att tänka på min mamma, hon skulle kunna få det när hon går i pension på heltid. Skapa en möjlighet till en annan verksamhet. Men då hade hon börjat jobba 120% igen, sanna mina ord ;-)

Bilden är lånad från http://www.nba.fi/sv/manadensfm_aderjarn där det står mer om åderlåtning

Inga kommentarer: