måndag, oktober 05, 2009

Protokollsläsning

Idag har jag roat mig med att läsa barnavårdsnämndsprotokoll från 1950-talet. Det är egentligen inte en så rolig läsning, man inser att Prussiluskor fanns på riktigt. Tyvärr. Men ibland poppar det upp lite lustigheter även i de sorgligaste protokollen.

En lite skojig sak var att det har funnits Husmoderssemesternämnd. Inte i kommunen utan i landstinget. De såg till att husmödrar i arbetarklassen fick en välbehövlig semester på ett semesterhem. Barnen skickades på kollo. Fritid och semester var en allmän rättighet som även husmödrarna skulle ha.

En sak jag inte kan låta bli att lägga märke till är alla namnen. Ofta är alla mellannamn uppräknade i de gamla handlingarna. Namntrender kommer och går. Vissa udda namn har jag sett i arkiven. Idag dök flicknamnet Vaijlet upp. Stava som det låter. På SCBs namnsök fick jag reda på att bara sex kvinnor som heter Vaijlet, tre har det som tilltalsnamn.

Inga kommentarer: